VLOERVULLERS, door John van Luynen, OOR 29 juni 2002

Het is al zo vaak gezegd; Dj's die niet aan de bak komen moeten gewoon hun eigen feesten organiseren. Als je er van overtuigd bent iets toe te kunnen voegen aan het huidige aanbod dan is dit zeer zeker aan te raden. Hoe je een feest organiseert weet niemand. Een goed feest is namelijk altijd weer anders. Er zijn maar verdomd weinig dj's die hun eigen feesten organiseren.

Het valt ook niet mee. Ten eerste moet er een lokatie zijn. Het programma is belangrijk. Net als het decor. De flyer moet er goed uitzien en bovendien op de juiste plekken verspreid worden. En uiteraard moet er ook nog startkapitaal zijn. Heel belangrijk. Je kan sponsors gaan werven, subsidie aanvragen of eigen geld inleggen. Het lullige toeval wil dat de grootste liegbeesten er in dit land al met het leeuwendeel van de subsidie en sponsorgelden vandoor zijn en dat de meeste dj's al hun geld op maken aan platen. Des te meer waardering voor dj's die het toch voorelkaar krijgen. THEE J JOHANZ is zo'n dj. En hij voegt zeker iets toe.

Dance is heel populair. Om er veel geld aan te verdienen kan je het beste maar doen wat het publiek wil. En het publiek wil bloemkool. Johanz houdt niet van bloemkool. Hij ergert zich groen en geel aan al die inwisselbare fluftrance, huppelhouse en knuppeltechno. Precies de muziek die aan de lopende band de markt wordt opgeslingerd. Johanz wil muziek horen die verrassend klinkt en toch toegankelijk is. En dan kom je vanzelf terecht in de sector World-Music. House, Jungle of Breakbeat-ritmes gecombineerd met traditionele dansmuziek uit Mali, Brazilie, India of Verweggistan. Een ideale combi die in de praktijk altijd werkt maar op geen enkele media-aandacht hoeft te rekenen vanwege het simpele feit dat er geen gratis promo's beschikbaar worden gesteld en media-figuren altijd alles voor niks willen hebben.

Een festival waar deze muziek helemaal tot z'n recht komt is Oerol op Terschelling. Daar staat het publiek open voor nieuwe geluiden en was het in juni weer 10 dagen dik feest. Johanz was daar dit jaar min of meer de huis-dj van het Groene Strand en wist bovendien de paviljoen-eigenaar van de Branding te overtuigen dat er ook 's nachts legaal gefeest kan worden. Oerol is in eerste instantie een alternatief theaterfestival. De sfeer is er optimaal relaxed en het muziekprogramma bestaat uit de meest moderne en opzwepende global sounds. Dj's en artiesten komen er graag belangeloos naartoe vanwege de vibe. Oerol krijgt nog geen 150.000 euro subsidie per jaar. Dat is een regelrechte schande. Het is helaas even niet de tijd om op deze plek uit te leggen waarom dit een schande is.

Oerol Top Tien

1) The Strike Boys 'Viva la Revolución' (Stereo De Luxe)
2) Eat Static 'Mondo A Go Go' (Mesmo Beat)
3) Joe Claussell and Kerri Chandler 'Escravos de Jo' - Rio Dub - (Ibadan)
4) Intenso Project 'Luv Da Sunshine' (White Label)
5) Zero DB 'E Ruim' (Far Out)
6) Röyksopp 'Eple' (Wall Of Sound)
7) Baaba Maal 'Gorel' - Masters At Work rmx - (Mango Records)
8) Salomé de Bahia - 'Tormento de Amor' (Yellow)
9) Taishan - 'Dub Hypnosis' (Distinctive Breakz)
10) Freedom Satellite - 'Soul Samba' - The Menheads Head Mix - (Vienna
Scientists)